Af Dorit Glintborg

Her På Øen

Også i Jyske Bank Nykøbing har Coronakrisen i mange uger givet en anderledes hverdag, men den gode rådgivning af kunderne har det ikke skortet på.

  • Det har været og er stadig en speciel tid, men det er gået fornuftigt, siger afdelingsdirektør, Privat, Chris Trans Lundquist.

I mange af de forløbne uger har de ansatte i afdelingen i Nykøbing arbejdet for lukkede døre, men takket være telefon og videoopkald har kontakten til kunderne kunnet holdes, også uden fysiske møder.

At det er økonomisk alvorlige tider for mange, mærker man også i Jyske Bank Nykøbing.

  • Vi kigger ind i en tid med flere konkurser. Jyske Bank skønner, at Coronakrisen vil give op mod 50 procent flere konkurser end ellers. Samtidig er flere blevet arbejdsløse, eller har oplevet en nedgang i indtægt, som giver pres i hverdagen, vurderer Chris Lundquist.

Han fortæller, at Jyske Bank Nykøbing hjælper sine kunder ved at tilbyde såkaldte ydelsesoverspring. Det vil sige, at man får lov at udskyde indbetaling til hus- eller billån til økonomisk bedre tider.

Ligeså har Jyske Bank Nykøbing under samfundslukningen været mange kunder behjælpelige med en god snak om investering.

Og mindst én tendens fra krisen, er Chris Lundquist sikker på, også vil blive ført videre med i dagligdagen. Nemlig den tiltagende brug af digitale møder og kontakter.

  • Jeg tror, vi vil se et anderledes samfund efter det her. På godt og ondt. Online møder og samtaler over telefonen har haft en kraftig opblomstring, og det kan vi i mange tilfælde godt tage med os og med fordel bruge, også efter krisen. Men den øgede nethandel af dagligvarer og take away tror jeg desværre, også vil hænge ved for mange, og det vil komme til at påvirke detailhandlen, skønner Chris Lundquist, som samtidig opfordrer alle til at støtte de gode lokale indkøbsmuligheder.